Syberia Złota Edycja

syberiaJako Kate Walker, młoda prawniczka z Nowego Jorku, przybywasz do miasteczka Valadilene. Masz do wypełnienia prostą misję – podpisać kontrakt z Anną Voralberg, właścicielką fabryki zabawek. To proste zadanie zaczyna się jednak komplikować. Na miejscu okazuje się, że Anna zmarła, a jedyny spadkobierca fabryki, Hans, zaginął wiele lat temu. Pierwsze co rzuca się w oczy podczas rozgrywki, to oczywiście grafika. Jest wykonana bardzo ładnie i starannie. Niektóre widoki wręcz zapierają dech w piersiach, a przerywniki filmowe chce się oglądać po kilkanaście razy. Na szczęście jest to możliwe dzięki opcji oglądania filmów z menu. Dodatkowo druga część gry zawiera filmik streszczający wcześniejsze wydarzenia.

Uruchamiając grę obejrzymy starannie wykonane intro, po czym od razu przechodzimy do rozgrywki. Prowadzoną postać widzimy na ekranie, a wszystkim sterujemy za pomocą myszki. Dzięki temu możemy swobodnie poruszać się po lokacjach. Sterowanie jest intuicyjne i nie sprawia żadnych problemów. Postacią możemy kierować zarówno myszką jak i klawiaturą, przy czym za pomocą tej drugiej da się tylko przemieszczać po planszy. Przedmioty oczywiście można chować do plecaka, więc pod tym względem gra nie wyróżnia się innowacyjnością, co akurat zapisuję jej na plus. Trochę irytujący jest tylko pewien fakt związany z prowadzeniem dialogów w pierwszej części gry. Otóż, gdy już wybieramy jakiś temat i zostaje on wyczerpany, rozmowa po prostu się kończy. Przez to trzeba zaczynać ją jeszcze razy by sprawdzić, czy nie pojawiły się nowe tematy. W drugiej części ta niedogodność została poprawiona i dialogi kończymy dopiero po kliknięciu na odpowiedni napis.

Wracając do fabuły, świat gry to okres współczesny, jednak zostało w nim dodane masę fantastycznych rzeczy. Najważniejszymi z nich są automatony, roboty tworzone przez Hansa, które posiadają coś na kształt osobowości. Z jednym z nich zresztą przyjdzie nam podróżować pociągiem napędzanym sprężyną. Wszystkie mechaniczne „zabawki” są bardzo ładnie opracowane graficznie oraz bardzo pomysłowo stworzone. Większość z nich ma jakieś zastosowanie i często będą potrzebne do rozwiązywania zagadek. Jeśli już przy łamigłówkach jesteśmy, należy powiedzieć, że są one odpowiednio wyważone. Nie irytują poziomem skomplikowania, ale i nie są zbyt banalne. Dzięki temu osoba taka jak ja, która nie jest zagorzałym fanem gier przygodowych, poradzi sobie z Syberią bez większych problemów. Aczkolwiek muszę tutaj zaznaczyć, że część druga wydaje mi się nieco trudniejsza od pierwszej.

W samej grze odwiedzimy parę lokacji, z których każda jest charakterystyczna i bardzo ciekawa. Świetnie oddano klimat tych miejsc – na przykład w Komkolzgradzie daje się odczuć atmosferę radzieckich obozów pracy. Zupełnie inne uczucia towarzyszą nam w spokojnym kurorcie wypoczynkowym Aralbad, gdzie kończy się część pierwsza gry. W drugiej części, na szczęście, pod tym względem nic się nie zmienia. Nawet pomimo tego, że większość lokacji pokryta jest śniegiem, to i tak zachowują specyficzny klimat i są po prostu ładne. Także przerywniki filmowe dalej trzymają wysoki poziom tak pod względem graficznym, jak i fabularnym.

Jasnym oczywiście jest, że część pierwsza kończy się odnalezieniem Hansa. Zaskoczyć może jedynie to, że Kate postanawia zostawić dotychczasowe życie i wyruszyć wraz z nim na poszukiwania mamutów. Jaka jest więc fabuła drugiej części? Jak łatwo się domyślić, wraz z Hansem staramy się odszukać wspomniane mamuty. Jest to marzenie Voralberga, o którym dowiadujemy się już w Syberii. Nie zdradzę jednak zakończenia drugiej części – kto chce je poznać, musi zagrać sam. Dodam tylko, że za fabułę obu części odpowiedzialny jest Benoit Sokal, znany francuski pisarz i artysta. Warto samodzielnie zobaczyć, jak kończy się wędrówka Kate Walker.

Podsumowując, Syberia to świetna gra. Posiada pewne niedogodności, które jednak w pełni rekompensuje wciągająca fabuła oraz przepiękna oprawa graficzna. Jeśli dodać do tego brak arcytrudnych zagadek i przystępną cenę zestawu, otrzymujemy produkt wyśmienity. Śmiało mogę polecić ten tytuł nie tylko fanom przygodówek.

Ocena: 5.5 / 6
Producent: Microids
Wydawca: Microids
Dystrybutor PL: Cenega Poland
Data premiery: 18 czerwca 2002
Data wydania PL: 19 maja 2006
Wymagania sprzętowe: Pentium II 350 MHz, 64 MB RAM, karta graficzna 16 MB zgodna z Direct3D (DirectX 8.1 lub nowszy), karta dźwiękowa zgodna z DirectX 8.1, DVD-ROM x8, mysz, klawiatura, 400 MB wolnego miejsca na dysku twardym
Graliśmy na: Mobile AMD Sempron 3400+, 1024 MB RAM, ATI Mobility Radeon X1600 256 MB
I…: bez problemów

Redakcja: Beata 'teaver’ Kwiecińska-Sobek
Pierwotnie opublikowano na: http://gry.polter.pl/Syberia-Zlota-Edycja-c14473

O Chavez